Leren en ontwikkelen

Integreer een growth mindset in je organisatie

13 januari 2023

Een growth mindset kan bijdragen aan de ontwikkeling van je medewerkers en de groei van je organisatie. Maar wat is een growth mindset precies?

Annemarijn van den Berg

Online Marketeer
Growth mindset integreren binnen je organisatie

In tijden van verandering moet je als organisatie kunnen meebewegen. Daarom is het belangrijk dat je werknemers altijd blijven (door)leren. Het ontwikkelen van een growth mindset binnen je organisatie kan hier aan bijdragen. Maar wat is een growth mindset precies? En hoe motiveer je je werknemers om deze mindset te ontwikkelen? 

De veranderende arbeidsmarkt

De wereld om ons heen verandert razendsnel. Dat geldt ook voor de arbeidsmarkt. Werknemers die hun hele leven op één plek blijven zitten, zijn een zeldzaamheid geworden. Het is belangrijker dan ooit voor werknemers om regie te ervaren over hun eigen loopbaan. Als werkgever is het daarom essentieel om actief bezig te zijn met de ontwikkeling van je werknemers. Zo waarborg je dat je personeel zich kan meebewegen met veranderingen als het nodig is.  

Een concrete ontwikkelingen met toenemende invloed is digitalisering, waardoor functies veranderen of verdwijnen. Dit is bijvoorbeeld goed zichtbaar in de financiële sector, waar steeds meer banken functioneren als ICT-bedrijven. Het aantal fysieke vestigingen neemt af, met gevolgen voor het werk van medewerkers. Om personeel inzetbaar te houden, ook voor de externe arbeidsmarkt, is het belangrijk dat ze kunnen blijven (door)leren.

Urgentie om te reflecteren

De corona crisis van de afgelopen jaren heeft de nodige verandering met zich meegebracht. Veel mensen kwamen aan het begin van de pandemie plotseling thuis te zitten, wat leidde tot een gevoel van stilstand en reflectie. Als gevolg zijn mensen kritisch gaan nadenken over hun toekomst en ontwikkeling.

Tegelijkertijd heeft de pandemie de adoptie van technologische in een stroomversnelling gebracht. Thuiswerken en online meetings zijn snel een normale zaak geworden. Ook de invloed van invloed van kunstmatige intelligentie (AI) en robotisering is steeds voelbaarder, bijvoorbeeld met de opkomst van supermarkten zonder caissières en artikelen geschreven door bots. De invloed van deze technologische veranderingen zal niet voor iedere sector gelijk zijn, maar dwingt wel om na te denken over de inzetbaarheid van medewerkers.   

De growth mindset: innoveren en van fouten leren

Om toekomstbestendig te zijn en relevant te blijven, heb je dus een wendbare en veerkrachtige organisatie nodig. Dat betekent dat je je ook als bedrijf continu ontwikkelt, kansen grijpt en je interne organisatie daarop aanpast. Zo ben je flexibeler om snel op nieuwe ontwikkelingen te reageren, of het nu kansen of bedreigingen zijn.

Een belangrijk element om dit te realiseren is het creëren van een cultuur waarin ruimte wordt geboden om te leren, experimenteren en fouten te maken. Als er angst heerst om te falen, wordt het lastig om te innoveren. Dit concept hebben ze bij Google goed begrepen: hier worden tijdens het quarterly failure report de grootste mislukkingen besproken, én wat de betrokkenen daarvan hebben geleerd. Bij Google geloven ze dat de meest waardevolle inzichten ontstaan uit experimenteren, zelfs wanneer het uitloopt op een mislukking. Het is een instelling die past growth mindset: mensen met deze mindset zijn ervan overtuigd dat ze zichzelf altijd kunnen verbeteren en kunnen leren van hun fouten. 

De kern zit hem in de vraag: waar focus je je op? Als je enkel focust op het resultaat of op hoe anderen je beoordelen, dan is een fout niet meer dan een fout. Maar met een growth mindset focus je erop om ergens beter in te worden. Dit kan ook betekenen dat je hulp van experts inschakelt wanneer iets niet lukt. Een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven benaderen leidt uiteindelijk weer tot betere resultaten.

Motiveer je medewerkers

En dan nu de vraag: hoe motiveer je anderen binnen je organisatie om een growth mindset te adopteren? Het begint met het erkennen van de toegevoegde waarde van ontwikkeling en innovatie. Daarnaast is het belangrijk dat je als werkgever gelooft in het vermogen van je werknemers om hun vaardigheden te verbeteren wanneer ze er moeite voor doen. Dit is essentieel om hen op een geloofwaardige en authentieke manier te kunnen inspireren om zichzelf te ontwikkelen.

En over geloofwaardigheid gesproken: goed voorbeeld doet volgen. Durf je als werkgever kwetsbaar op te stellen door te tonen dat je ook zelf fouten maakt. Het is belangrijk om te benadrukken dat mislukkingen een normaal onderdeel zijn van leren en groeien. Het creëren van een veilig en inclusief leerklimaat zal bijdragen aan de ontwikkeling van een growth mindset binnen je organisatie.

Integreer leerproces in dagelijks werk

Als leider is het van groot belang om te erkennen dat leren en ontwikkelen cruciaal zijn voor de groei van je medewerkers. Reserveer daarom een deel van de werktijd hiervoor en integreer het leerproces in het dagelijkse werk. Door leerkansen te identificeren, benoemen en waarderen, kun je als leider de ontwikkeling van je team faciliteren. 

Daarnaast is het belangrijk om tijdens beoordelingsgesprekken de focus te verleggen naar de groei van je medewerkers, in plaats van het focussen op enkel meetbare prestaties. Op deze manier bevorder je niet alleen de ontwikkeling van je medewerkers, maar ook de ontwikkeling van je organisatie als geheel.

Wil je je verder verdiepen?

Wil je je na het lezen van dit artikel verder verdiepen in het belang van personeelsontwikkeling binnen organisaties? Lees dan onze andere blogs over leren op de werkplek. Benieuwd hoe opleiding.nl jouw organisatie kan ontzorgen in alle opleidingsvraagstukken? Lees meer over onze dienstverlening of boek direct een demo voor ons alles-in-één leerplatform voor organisaties.