Goed werkgeverschap

Employee experience: 5 trends in 2023

23 januari 2023

Ook in 2023 is het een uitdaging om als organisatie op te vallen in een krappe arbeidsmarkt. Een positieve employee experience helpt je om nieuwe werknemers te werven. Maar waar moet je op letten? Wij zetten vijf trends voor je op een rij.

Annemarijn van den Berg

Online Marketeer
employee experience

In 2022 was de krapte op de arbeidsmarkt in veel sectoren duidelijk merkbaar. Ook in het nieuwe jaar zal het een behoorlijke uitdaging blijven om nieuwe medewerkers te werven. Veel organisaties houden zich nu bezig met de vraag: hoe val je op in een arbeidsmarkt waar de banen voor het oprapen liggen? 

Employee experience

Werkgevers en HR-professionals hebben een belangrijke taak bij het aantrekken van nieuw personeel: het waarborgen van een positieve ervaring van werknemers binnen je organisatie, ook wel bekend als de employee experience. Je werknemers zijn ten slotte je belangrijkste ambassadeurs! Wanneer zij met lof spreken over het werken voor jouw organisatie wordt het gemakkelijker om nieuwe medewerkers te werven. Ook is het verloop binnen de organisatie kleiner bij hoge tevredenheid. Het is daarom goed om op de hoogte te zijn van de behoeften van (potentiële) werknemers. 

Vijf belangrijke trends

Om je goed op weg te helpen zetten we vijf belangrijke trends in 2023 op het gebied van employee experience voor je op een rij:

1. Flexibele werkomstandigheden

Sinds de pandemie is de mogelijkheid om hybride te werken bij veel sectoren niet meer weg te denken uit de arbeidsvoorwaarden. Een groot deel van de Nederlandse werknemers geeft inmiddels de voorkeur aan een afwisseling tussen werken op kantoor en vanuit huis. Niet alleen scheelt het in reistijd- en kosten, het helpt ook veel werknemers om meer balans te vinden en minder stress te ervaren. Dit zorgt ervoor dat de productiviteit én tevredenheid stijgt. 

Ook het flexibel indelen van werktijden verhoogt de productiviteit. Wanneer je je werknemers de ruimte geeft om een goede planning te maken naast hun eigen persoonlijke verplichtingen, kunnen zij zich productief inzetten op momenten dat ze een goede concentratie hebben. Fijn voor je werknemer, maar ook een winst voor je organisatie.

2. Mogelijkheden om door te ontwikkelen 

Een ander belangrijk onderdeel van de employee experience is de mogelijkheid om jezelf als medewerker te kunnen ontwikkelen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je medewerkers constant blijven groeien, maar ook je organisatie blijft zich doorontwikkelen. Wanneer je als organisatie de professionele groei van je medewerkers stimuleert, zullen medewerkers zich ook meer gewaardeerd voelen, met een verhoogde loyaliteit als gevolg. Wanneer medewerkers de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken, raken ze meer gemotiveerd en verbeteren de prestaties en productiviteit.

Opleidingsbudget

Om de doorontwikkeling van medewerkers te stimuleren stellen veel organisaties een opleidingsbudget beschikbaar. Vaak gaat dit om een persoonsgebonden vast bedrag per jaar wat medewerkers kunnen gebruiken om zichzelf professioneel verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door middel van het volgen van cursussen, opleidingen of coachingstrajecten. Toch blijft er jaarlijks gemiddeld zo’n 40% van beschikbaar gesteld opleidingsbudget ongebruikt. Werknemers zijn zich niet altijd bewust van de mogelijkheden die er zijn. Aandacht schenken aan de ontwikkeling van werknemers schiet er ook vaak bij in. Merk je dat dit binnen jouw organisatie ook gebeurt?  Lees hier drie praktische tips!

3. Meegaan met de laatste technologische ontwikkelingen

Je kunt er nauwelijks omheen: de snelle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben een grote impact op onze manier van werken. Zo wordt steeds meer content gecreëerd met behulp van kunstmatige intelligentie zoals ChatGTP en we zien een opkomst van oplossingen met Virtual Reality (VR) in de zorgsector. Het is daarom voor medewerkers belangrijk dat je als werkgever meegaat met de tijd. Je kunt de nieuwste technologieën inzetten om je medewerkers te helpen bij hun werkzaamheden, zodat processen soepeler verlopen. Tegelijkertijd is het belangrijk om je medewerkers goed te ondersteunen bij het omgaan met deze ontwikkelingen. Bied je medewerkers daarom de ruimte om zich voldoende in nieuwe technologie te verdiepen en biedt, waar nodig, (bij)scholing aan. Zo blijf je ook als organisatie up-to-date.

4. Focus op duurzame inzetbaarheid

Een ander belangrijk aspect van de werknemerservaring is de aandacht die organisaties besteden aan de mentale gezondheid van hun personeel. Jaarlijks ervaart ongeveer één op de zes werknemers burn-out klachten. Werkstress is een belangrijke factor in de mate van de tevredenheid op de werkvloer én heeft een grote invloed op productiviteit. Het is dus ook in het belang van je organisatie dat werkgerelateerde stress goed gemonitord wordt door goed op de hoogte te zijn van het welzijn van je werknemers. Hebben je werknemers behoefte aan een luisterend oor? Veel werknemers geven voor persoonlijke gesprekken de voorkeur aan een derde partij, dus het kan verstandig zijn om een bedrijfspsycholoog of een externe coach in de arm te nemen.

Naast aandacht voor mentale gezondheid is ook het fysieke welzijn van werknemers is belangrijk om het werkgeluk te verhogen. Steeds meer werkgevers hebben een vitaliteitsbeleid. Denk aan het plaatsen van zit-sta bureaus, het verzorgen van fruit of een gezonde lunch op kantoor of het aanbieden van sportsessies vanuit je organisatie. Vitale medewerkers zitten vol energie en melden zich ook minder vaak ziek.

 5. Een persoonlijke aanpak

Zeker binnen grotere organisaties is het een uitdaging om de tevredenheid van werknemers op een persoonlijk niveau te waarborgen. Toch is een werknemerservaring met persoonlijke relevantie, waarbij rekening gehouden wordt met de behoeften van de werknemer als individu, essentieel. Iedere werknemer is anders. Zorg dat je betrokkenheid toont en in gesprek blijft met je personeel. Van welke aspecten van hun ervaring worden zij enthousiast? En waar lopen zij tijdens hun werk tegenaan? Zo laat je aan je (potentiële) werknemers zien dat je hun ervaring belangrijk vindt en geïnteresseerd bent in wat er speelt op de werkvloer. 

Behoefte aan complete ontzorging bij opleidingsvraagstukken?

Bij een positieve employee experience komen een hoop dingen kijken. We begrijpen maar al te goed dat bepaalde zaken er daarom soms bij inschieten. Om toch aan de behoeften van je werknemers te voldoen kan het verstandig zijn om bepaalde taken uit te besteden. Bij Opleiding.nl helpen we organisaties met het ontwikkelen en behouden van talent met een totaaloplossing voor alle opleidingsvraagstukken. Met ons zakelijke alles-in-één-platform ben je altijd verzekerd van opleidingen en trainingen van de hoogste kwaliteit voor jouw medewerkers. Bijvoorbeeld met onze All You Can Learn oplossing met onbeperkte toegang tot een op maat samengesteld aanbod van opleidingen en trainingen. Alles voor een vast, laag bedrag per werknemer per jaar.

Weten hoe wij jouw organisatie compleet kunnen ontzorgen? Lees dan meer over de voordelen van onze dienstverlening of boek direct een vrijblijvende demo.

Boek een vrijblijvende demo

Benieuwd naar de mogelijkheden van Opleiding.nl voor jouw organisatie? Boek een vrijblijvende demo om te zien hoe Opleiding.nl in de praktijk werkt en stel al je vragen aan onze professionals.

Boek een demo