Bijscholing en omscholing van je medewerkers? Doen!
In een tijd waarin je organisatie het al lastig heeft om werknemers te behouden en te vinden, is het fijn om je ergens aan vast te kunnen houden. Zet daarom vol in op bij- en omscholing! Waarom? Dat lees je hier.
Patrick Honing
Content marketeerBen jij je bewust van het belang van bij- en omscholing van je medewerkers? De arbeidsmarkt verandert voortdurend en het is voor organisaties ontzettend lastig om talent te vinden en ook te behouden. Onderzoek van Studytube heeft uitgewezen dat maar liefst 27 procent van de werknemers een bedrijf binnen het eerste jaar verlaat. Dit maakt het simpelweg noodzakelijk voor organisaties om bij- en omscholing van medewerkers mogelijk te maken. Maar er zijn meer redenen waarom het van grote waarde is voor jouw organisatie.
Toekomstbestendigheid van vaardigheden
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie, automatisering en andere technologische ontwikkelingen worden bepaalde banen en vaardigheden mogelijk overbodig. Daarom wordt het ontwikkelen en bijhouden van ‘toekomstbestendige’ vaardigheden steeds belangrijker om relevant te blijven op de arbeidsmarkt. We raden je aan deze vaardigheden eens te bekijken, niet in de laatste plaats omdat uit cijfers van Gartner blijkt dat 58 procent van de werknemers de vaardigheden mist om effectief te presteren in hun huidige baan. Een onderzoeksrapportage van UWV uit 2022 benoemt verschillende vaardigheden die de komende vijf jaar belangrijker worden. Dit zijn naast hard skills zoals vakkennis en digitale vaardigheden ook soft skills als communicatie, samenwerken en aanpassingsvermogen.
Persoonlijke en professionele groei
Om even verder te gaan op de mogelijkheid voor werknemers om zich verder te ontwikkelen: bijscholing en omscholing biedt volop kansen voor persoonlijke en professionele groei. Het opdoen van nieuwe vaardigheden opent deuren naar (nieuwe) carrièremogelijkheden en kan het zelfvertrouwen en werkgeluk aanzienlijk vergroten. Bovendien stelt het medewerkers niet alleen in staat om zich aan te passen aan veranderingen in de arbeidsmarkt, maar ook aan ontwikkelingen in de persoonlijke situatie en uitdagingen in hun eigen loopbaan.
Zo profiteer jij van omscholing en bijscholing van werknemers
Het bij- en omscholen van je werknemers biedt meerdere voordelen. Oók voor jou als organisatie. Niet alleen doen je medewerkers de vereiste kennis en vaardigheden op die nodig zijn om mee te kunnen bewegen met de veranderingen in de markt, ook zorgt bijscholing en omscholing ervoor dat medewerkers hun productiviteit en effectiviteit vergroten. Verder dragen ze bij aan een cultuur van innovatie en continu verbetering binnen je organisatie. Ten slotte zorgt de mogelijkheid tot bij- en omscholing ervoor dat je als aantrekkelijker wordt gezien op de arbeidsmarkt, wat je zoektocht naar en behoud van talent weer een stukje minder uitdagend maakt.
Nieuwe technologieën drukken stempel op bij- en omscholing
Het onderwijs is met de opkomst van onder andere AI en online leerplatformen aan verandering onderhevig. Zodoende spelen nieuwe technologieën een grote rol in bijscholing en omscholing van je medewerkers. Het is nu mogelijk om leren en ontwikkelen op maat aan te bieden, zoals bijvoorbeeld met gepersonaliseerde leerpaden, om de ontwikkelmogelijkheden optimaal aan te laten sluiten bij leerbehoeften van je medewerkers. Online leerplatformen en online leren zijn inmiddels ook niet meer weg te denken en kunnen je mensen enorm helpen wanneer ze besluiten verder te gaan met leren en ontwikkelen. Wij spreken met ons eigen leerplatform uit ervaring!
Zoals je hebt kunnen lezen, is het om meerdere redenen interessant én noodzakelijk om bij- en omscholing van je medewerkers te faciliteren. Wil je advies op dit gebied? Onze professionals staan altijd voor je klaar. Wil je eens iets meer lezen over het toenemende belang van soft skills in de moderne arbeidsmarkt? Ook daar hebben we een interessant blog over geschreven. Veel leesplezier!